System Monitoringu Płatności DRAGON wykorzystuje w pełni fakt, że dokumentacja i korespondencja elektroniczna została dopuszczona jako źródło dowodowe w ramach postępowania cywilnego.
W związku z powyższym, każdy dokument wykorzystywany w ramach postępowania monitorującego oraz windykacyjnego spełnia wymogi właściwe dla pisma procesowego.
Rejestracja wierzyciela w Systemie Monitoringu Płatności DRAGON odbywa się na podstawie zawartej między stronami właściwej umowy o świadczenie usług monitoringu.
Umowa o świadczenie usług monitoringu płatności bieżących i przeterminowanych, ze względu na istotne postanowienia z zakresu dostępu do informacji przedsiębiorstwa Klienta musi podsiać formę pisemną. Procedura dopuszcza natomiast przekazanie Klientowi umowy w formie elektronicznej, a następnie przesłanie dwóch wydrukowanych i podpisanych egzemplarzy na adres korespondencyjny Operatora Systemu Monitoringu Płatności DRAGON.
Po dokonaniu rejestracji systemowej, Klient otrzymuje indywidualny numer uczestnika systemu oraz elektroniczną Pieczęć Informacyjno-Prewencyjną na wskazany adres e-mail.
W przypadku, gdy do kontaktów z Operatorem SMP DRAGON będzie oddelegowany pracownik przedsiębiorstwa klienta inny niż właściciel, wspólnik spółki osobowej lub przedstawiciel zarządu / prokurent spółki kapitałowej, wymagane będzie udzielenie owemu pracownikowi stosownych pełnomocnictw w formie pisemnej.
O dokonaniu rejestracji w systemie SMP DRAGON Klient jest zawiadamiany drogą elektroniczną.
Przed zgłoszeniem przysługującej Klientowi Systemu Monitoringu Płatności Dragon wierzytelności, wierzyciel winien dokonać zgłoszenia systemowego dłużnika / kontrahenta.
Zgłoszenie dłużnika / kontrahenta realizowane jest w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na wskazany adres e-mail Operatora Systemu DRAGON. Zgłoszenie powinno zawierać:
Zgłoszenie dłużnika / kontrahenta realizowane jest jednorazowo - przy zgłoszeniu pierwszej wierzytelności. W razie zmiany danych kontrahenta, wierzyciel jest zobowiązany powiadomić o owej zmianie Operatora SMP DRAGON.
Po dokonaniu rejestracji dłużnika / kontrahenta w bazie danych Systemu Monitoringu Płatności DRAGON, Państwa kontrahent otrzyma nieodpłatne powiadomienie o umieszczeniu jego danych rejestrowych w systemie oraz indywidualny numer ID.
Poprawność i zupełność przekazywanych do Systemu Monitoringu Płatności DRAGON informacji obciąża wierzyciela, natomiast samo przekazanie danych teleadresowych dłużnika / kontrahenta Operatorowi odbywa się na podstawie udzielonych w zawartej umowie o świadczenie usług monitoringu pełnomocnictw.
Zgłoszenie wierzytelności w Ramach Systemu Monitoringu Płatności DRAGON odbywa się w formie elektronicznej na wskazany adres poczty e-mail Operatora Systemu.
Zgłoszenie wierzytelności do obsługi w ramach SMP Dragon może być zrealizowane poprzez przesłanie kopii e-faktury lub skanu dokumentu potwierdzającego istnienie wierzytelności.
Z przesłanego zgłoszenia musi jednoznacznie wynikać fakt istnienia wierzytelności, podmiotu zobowiązanego do świadczenia, wartości zobowiązania oraz terminu, w jakim świadczenie winno nastąpić.
Po przetworzeniu zgłoszenia wierzytelności, Państwa kontrahent otrzyma pierwsze zawiadomienie o wszczęciu postępowania monitorującego.
Prawdziwość, poprawność i zupełność przekazywanych do Systemu Monitoringu Płatności DRAGON informacji obciąża wierzyciela, natomiast samo przekazanie danych o wierzytelności odbywa się na podstawie udzielonych przez wierzyciela Operatorowi Systemu DRAGON pełnomocnictw.
Dostarczane do stron postępowania monity stanowią tzw. dokumentację zewnętrzną, posiadającą walor dowodowy w przypadku konieczności wystąpienia na drogę procesową.
Ich konstrukcja spełnia wymogi przewidziane dla korespondencji przed procesowej, określając w sposób bezpośredni adresata, nadawcę, przedmiot postępowania (tj. wierzytelność) oraz cel dystrybucji.
Skuteczność pod względem prawnym wyżej określonej korespondencji zależy w znacznej mierze od zastosowanych w dokumentacji prawno-handlowej Klienta SMP DRAGON rozwiązań normatywnych.
Monity w ramach postępowania monitorującego realizowane są co do zasady jedynie w formie elektronicznej. Na odrębne życzenie Klienta SMP, w uzasadnionych sytuacjach istnieje możliwość zamówienia dodatkowych monitów pisemnych. W postępowania windykacyjnym, obok monitów elektronicznych występują monity w formie pisemnej klasycznej oraz monity w postaci rozmów głosowych.
Korespondencja oraz dokumentacja kierowana do stron podlega archiwizacji.
Monity dystrybuowane w ramach postępowania monitorującego i windykacyjnego nie stanowią reklamy, oferty, ani innego rodzaju zaproszenia do zawarcia stosunku prawnego, przez co nie stanowią naruszenia postanowień art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).
Rekomendacje, to elektroniczne wiadomości kierowane do Klienta Systemu Monitoringu DRAGON, obejmujące ocenę prawną postępowania oraz udzielenie zalecenia w przedmiocie dalszych czynności.
Rekomendacja zawiera określenie przedmiotu postępowania, kwalifikację stanu faktycznego oraz zalecenie podjęcia przez wierzyciela określonego działania.
W zależności od kwalifikacji stanu faktycznego, rekomendacja może powodować wstrzymanie postępowania, zakończenie lub zmianę kierunku działań wobec dłużnika.
O udzieleniu rekomendacji wierzycielowi powiadamiany jest dłużnik. Rekomendacja ma również za zadanie wpłynąć na dłużnika oraz zachęcić go do modyfikacji swojego postępowania, w szczególności poprzez spełnienie ciążącego na nim zobowiązania, celem uniknięcia negatywnych skutków prawnych i gospodarczych, które mogą być powodowane działaniami wymienionymi w rekomendacji.
Zarzuty, to przewidziana w ramach postępowań z zakresu monitoringu płatności bieżących i przeterminowanych forma zgłoszenia uwag natury faktycznej i prawnej przez dłużnika, przeciwko wierzytelności objętej postępowaniem.
Zgłoszenie zarzutów winno odbyć się w formie elektronicznej lub pisemnej. Pismo w tym zakresie, obok określenia osoby dłużnika i wierzyciela winno zawierać informacje, na podstawie których dłużnik opiera twierdzenia o nieistnieniu zobowiązania lub nieprawdziwości zakresu wysuniętego przez wierzyciela roszczenia.
W przypadku wniesienia zarzutów, Operator Systemu DRAGON przekazuje ich treść bezzwłocznie wierzycielowi z poleceniem ustosunkowania sie do ich treści w ustalonym terminie. Operator może również zażądać od wierzyciela oraz dłużnika wykazania stosownymi dokumentami prawdziwości wysuwanych twierdzeń bądź potwierdzenia istnienia wierzytelności w zgłoszonym zakresie.
W przypadku uwzględnienia przez wierzyciela w części lub całości wniesionych zarzutów, prowadzone postępowanie ulega umorzeniu lub modyfikacji. Odrzucenie zarzutów przez wierzyciela, jako bezzasadnych powoduje wznowienie postępowania w poprzednio prowadzonej formie.
System Monitoringu Płatności DRAGON nie wykonuje czynności z zakresu konkretyzacji praw i obowiązków stron, nie rozważa zasadności twierdzeń oraz nie wydaje orzeczeń wiążących strony.
Operator Systemu DRAGON, w przypadku podjęcia uzasadnionego podejrzenia w przedmiocie nieistnienia zobowiązania w zgłoszonym zakresie oraz nie wykazania przez wierzyciela stosownymi dokumentami prawdziwości jego roszczeń, ma prawo umorzyć toczące się postępowanie z nałożeniem kosztów jego realizacji na wierzyciela.
Co do zasady, pod pojęciem ugody należy rozumieć cywilnoprawne porozumienie stron w przedmiocie zaspokojenia ciążącego na dłużniku zobowiązania finansowego.
W toku postępowania monitorującego oraz windykacyjnego, dłużnik posiada możliwość zaproponowania zmiany sposobu świadczenia, celem przesunięcia terminu płatności lub rozłożenia zobowiązania na raty.
Każda propozycja zawarcia ugody jest bezzwłocznie przekazywana wierzycielowi celem rozpatrzenia przedstawionej propozycji lub zaproponowania rozwiązania alternatywnego.
Wierzyciel ma również prawo odrzucić propozycję ugody oraz zażądać realizacji zobowiązania w formie wyznaczonej pierwotnym stosunkiem prawnym. O decyzji wierzyciela w zakresie zaproponowanej przez dłużnika ugody, jest on informowany bezzwłocznie, po jej otrzymaniu przez Operatora Systemu DRAGON.
System Monitoringu Płatności DRAGON sugeruje, by wszelkiego rodzaju porozumienia w zakresie modyfikacji sposobu zaspokojenia wierzyciela odbywały się za jego pośrednictwem dla celów dowodowych. Zaleca się również, by określona negocjacjami ugoda, o ile to możliwe została potwierdzona w formie pisemnej.
W razie nie wywiązania się dłużnika z zawartej uprzednio ugody, Operator SMP DRAGON może na wniosek wierzyciela pomijać dalsze propozycje ugodowe wysuwane przez dłużnika, jako prowadzące jedynie do przeciągnięcia postępowania w czasie.
W dowolnym momencie mogą Państwo skontaktować się z naszą Kancelarią oraz uzyskać informacje o zakresie i formach świadczonych usług poprzez: