System Monitoringu Płatności DRAGON wykorzystuje w pełni fakt, że dokumentacja i korespondencja elektroniczna została dopuszczona jako źródło dowodowe w ramach postępowania cywilnego.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi procedury prowadzenia postępowań w ramach Systemu Monitoringu Płatności DRAGON oraz praktycznymi zaleceniami, których stosowanie zagwarantuje długotrwałą i owocną współpracę pomiędzy stronami postępowania.
SMP DRAGON podejmuje swe działania na podstawie udzielonego przez wierzyciela pełnomocnictwa w sprawie monitoringu i windykacji należności pieniężnych.
Oryginał udzielonego pełnomocnictwa dostępny jest do wglądu w Biurze Obsługi Klienta Departamentu Monitoringu i Windykacji KDBiP sp. z o.o. oraz w siedzibie wierzyciela.
Operator systemu DRAGON posiada dostęp do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wierzyciela w zakresie umożliwiającym prawidłową realizację stawianych przed nim zadań.
Wszelkie działania prewencyjne i windykacyjne podejmowane przez Operatora systemu DRAGON realizowane są na podstawie i w granicach obowiązującego prawa z poszanowaniem praw stron postępowania.
Na każdym etapie postępowania System Monitoringu Płatności DRAGON wspiera komunikacje pomiędzy stronami postępowania oraz dąży do rozwiązania ewentualnego sporu w sposób polubowny.
Wykorzystywane metody działania zostały opracowane i zatwierdzone przez Departament Prawny KDBiP sp. z o.o. i realizowane są pod jego nadzorem.
Rejestracja danych rejestrowych i teleadresowych przedsiębiorstwa dłużnika w bazie danych Systemu Monitoringu Płatności DRAGON realizowana jest tylko i wyłącznie na wniosek wierzyciela, będącego klientem SMP DRAGON.
Zgłoszenie obejmuje przekazanie przez wierzyciela informacji jawnych, dostępnych w urzędowych rejestrach oraz udostępnianych przez przedsiębiorstwo dłużnika w materiałach jawnych. Informacje szczegółowe, udostępniane są przez wierzyciela na podstawie udzielonego Systemowi Monitoringu Płatności DRAGON pełnomocnictwa.
Zgłoszenie obejmuje:
Po dokonaniu rejestracji dłużnika w bazie danych Systemu Monitoringu Płatności DRAGON, otrzymuje on nieodpłatne powiadomienie o umieszczeniu jego danych rejestrowych w systemie oraz indywidualny numer ID, wraz z wskazaniem podmiotu, na którego wniosek dokonano rejestracji.
Na wniosek dłużnika, złożony w formie pisemnej lub równoważnej formie elektronicznej, System Monitoringu Płatności DRAGON udostępni mu wyciąg z prowadzonej bazy danych, obejmujący umieszczone tam dane rejestrowe i teleadresowe.
System Monitoringu Płatności DRAGON nie udostępnia informacji o prowadzonych postępowaniach, ich stronach oraz przedmiotach postępowań osobom czy podmiotom trzecim.
W zależności od wybranego przez wierzyciela trybu postępowania, zawiadomienie może zawierać:
Każdy z monitów zawiera precyzyjne oznaczenie wierzyciela oraz dłużnika, wraz z podaniem sygnatury sprawy. Sygnaturę sprawy należy podawać w ramach kontaktu z Operatorem Systemu DRAGON.
Monity dystrybuowane w ramach postępowań SMP DRAGON nie stanowią reklamy, oferty, ani innego rodzaju zaproszenia do zawarcia stosunku prawnego, przez co nie stanowią naruszenia postanowień art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).
Wezwania do zapłaty spełniają właściwe dla korespondencji przed procesowej kryteria prawne, przez co wywołują skutek w nich wskazany, jak również mogą być użyte w ramach przyszłego postępowania procesowego jako dowody na przywoływane okoliczności.
W określonych przypadkach, obok monitów i wezwań elektronicznych występują również wezwania pisemne, dystrybuowane przez system na wskazane adresy korespondencyjne dłużnika. Wezwanie pisemne posiada charakter pomocniczy w stosunku do wezwania elektronicznego, jednakże jego walor dowodowy jest porównywalny, o ile nie większe w stosunku do wezwania elektronicznego.
System Monitoringu Płatności DRAGON wskazuje, że w przypadku niemożności wywiązania się Państwa przedsiębiorstwa z zobowiązania objętego, winniście Państwo skierować za pośrednictwem systemu do wierzyciela wniosek o przedłużenie terminu płatności lub rozłożenie zobowiązania na raty.
Zignorowanie lub nieodebranie wezwania do zapłaty, a przez to nie wywiązanie się w wyznaczonym tam terminie z obowiązku zapłaty może spowodować, w zależności od rodzaju postępowania - wszczęcie działań windykacyjnych, wszczęcie procesu lub egzekucji komorniczej, jak również przekazanie informacji o ciążącej na Państwa przedsiębiorstwie wierzytelności do wybranego przez wierzyciela Biura Informacji Gospodarczej.
Rekomendacje, to elektroniczne wiadomości kierowane do wierzyciela, obejmujące ocenę prawną postępowania oraz udzielenie zalecenia w przedmiocie dalszych czynności.
Rekomendacja zawiera określenie przedmiotu postępowania, kwalifikację stanu faktycznego oraz zalecenie podjęcia przez wierzyciela określonego działania.
W zależności od kwalifikacji stanu faktycznego, rekomendacja może powodować wstrzymanie postępowania, zakończenie lub zmianę kierunku działań wobec dłużnika.
W przypadku udzielania wierzycielowi rekomendacji dalszych działań, kopię owej rekomendacji otrzymuje na wskazany adres korespondencji elektronicznej również dłużnik.
System Monitoringu Płatności DRAGON informuje, że udzielenie rekomendacji następuje w związku z bezczynnością dłużnika objawiającą się w uchylaniu od realizacji ciążącego na nim zobowiązania.
Wystawienie rekomendacji obejmuje zawsze zalecenie zintensyfikowania określonych, prawnych i faktycznych, działań wobec dłużnika, przez co otrzymanie przez niego "do wiadomości" kopii rekomendacji winno być traktowane jako ostania szansa na spełnienie ciążącego na nim zobowiązania na dotychczasowych warunkach, bez poniesienia dalszych niedogodności czy obciążeń finansowych.
Zarzuty, to przewidziana w ramach postępowań z zakresu monitoringu płatności bieżących i przeterminowanych forma zgłoszenia uwag natury faktycznej i prawnej przez dłużnika, przeciwko wierzytelności objętej postępowaniem.
Zgłoszenie zarzutów winno odbyć się w formie elektronicznej lub pisemnej. Pismo w tym zakresie, obok określenia osoby dłużnika i wierzyciela winno zawierać informacje, na podstawie których dłużnik opiera twierdzenia o nieistnieniu zobowiązania lub nieprawdziwości zakresu wysuniętego przez wierzyciela roszczenia.
W przypadku wniesienia zarzutów, Operator Systemu DRAGON przekazuje ich treść bezzwłocznie wierzycielowi z poleceniem ustosunkowania sie do ich treści w ustalonym terminie. Operator może również zażądać od wierzyciela oraz dłużnika wykazania stosownymi dokumentami prawdziwości wysuwanych twierdzeń bądź potwierdzenia istnienia wierzytelności w zgłoszonym zakresie.
W przypadku uwzględnienia przez wierzyciela w części lub całości wniesionych zarzutów, prowadzone postępowanie ulega umorzeniu lub modyfikacji. Odrzucenie zarzutów przez wierzyciela, jako bezzasadnych powoduje wznowienie postępowania w poprzednio prowadzonej formie.
System Monitoringu Płatności DRAGON nie wykonuje czynności z zakresu konkretyzacji praw i obowiązków stron, nie rozważa zasadności twierdzeń oraz nie wydaje orzeczeń wiążących strony.
Co do zasady, pod pojęciem ugody należy rozumieć cywilnoprawne porozumienie stron w przedmiocie zaspokojenia ciążącego na dłużniku zobowiązania finansowego.
W toku postępowania monitorującego oraz windykacyjnego, dłużnik posiada możliwość zaproponowania zmiany sposobu świadczenia, celem przesunięcia terminu płatności lub rozłożenia zobowiązania na raty.
Każda propozycja zawarcia ugody jest bezzwłocznie przekazywana wierzycielowi celem rozpatrzenia przedstawionej propozycji lub zaproponowania rozwiązania alternatywnego.
Wierzyciel ma również prawo odrzucić propozycję ugody oraz zażądać realizacji zobowiązania w formie wyznaczonej pierwotnym stosunkiem prawnym. O decyzji wierzyciela w zakresie zaproponowanej przez dłużnika ugody, jest on informowany bezzwłocznie, po jej otrzymaniu przez Operatora Systemu DRAGON.
System Monitoringu Płatności DRAGON sugeruje, by wszelkiego rodzaju porozumienia w zakresie modyfikacji sposobu zaspokojenia wierzyciela odbywały się za jego pośrednictwem dla celów dowodowych. Zaleca się również, by określona negocjacjami ugoda, o ile to możliwe została potwierdzona w formie pisemnej.
W razie nie wywiązania się dłużnika z zawartej uprzednio ugody, Operator SMP DRAGON może na wniosek wierzyciela pomijać dalsze propozycje ugodowe wysuwane przez dłużnika, jako prowadzące jedynie do przeciągnięcia postępowania w czasie.
W przypadku, gdy poszukują Państwo informacji oraz wsparcia prawnego w przedmiocie wierzytelności nieobjętej postępowaniem prowadzonym przez System Monitoringu Płatności DRAGON zapraszamy do zapoznania się z ofertą usług działu Consulting dla dłużników.
W dowolnym momencie mogą Państwo skontaktować się z naszą Kancelarią oraz uzyskać informacje o zakresie i formach świadczonych usług poprzez: